Een onverwacht begin van onze vakantie
Je hebt geen controle over wat er in je leven gebeurt. Wel heb je controle over hoe je reageert op wat er gebeurt. De gebeurtenissen op onze eerste vakantiedag zijn hier een mooi voorbeeld van. Onze heenreis naar Pilion in Griekenland liep namelijk heel anders dan verwacht.
We hadden al online ingecheckt, dus hoefden alleen nog onze koffers in te checken en door de beveiliging. Het was rustig en alles verliep vlot. Binnen een half uur konden we al aan de koffie. ‘Dat gaat lekker’. Het was pas rond half 8 en de vertrektijd van onze vlucht naar Thessaloniki was 09.40 uur.
Ik had net de koffie afgerekend, toen op de Schiphol-app een melding verscheen over onze vlucht: ‘vlucht geannuleerd’. Transavia had blijkbaar op dit hele late moment onze vlucht geannuleerd. Even later ontvingen wij een mail van Transavia over de annulering. We konden bij onze reisorganisatie terecht om de boeking te wijzigen.
Dit was niet ons gewenste vakantiescenario. Onze vakantie stond opeens op losse schroeven. Dat was even schrikken. We wilden ook niet naar een andere bestemming. "Wat nu?" "Eerst maar rustig onze koffie opdrinken" zei ik tegen mijn vrouw. "Ja, laten we dat doen." antwoordde ze.
Tijdens de koffie bespraken we wat nu het belangrijkste was. We waren het erover eens. Onze ingecheckte koffers wilden wij terug. Daarover gingen wij Transavia bellen, zodra ze bereikbaar waren. Dat was pas vanaf 08.00 uur. Nog even geduld. Wij wilden contact met onze reisorganisatie, Ross Holidays, over wat zij voor ons konden betekenen. Ze gingen echter pas om 09.00 uur open. Ook nog even geduld dus.
Medereizigers van onze geannuleerde vlucht ontmoetten wij bij bagageband 2, waar de ingecheckte koffers terug bleken te komen. Sommigen waren heel gestrest en opgefokt. Anderen waren druk bezig met het zoeken van een vervangende vlucht of aan het bedenken waar ze nu naar toe zouden gaan op vakantie. Ook waren er, net als mijn vrouw en ik, rustig en gefocust op eerst de koffers terug te krijgen. Een enkeling was volledig in paniek. De negatieve scenario denkers hadden het zwaar. Wij hadden alle vertrouwen in Ross Holidays en in een goede afloop.
Voor hun openingstijd werden wij zelf al gebeld door Ross Holidays. Heel vervelend voor ons dat onze vlucht was geannuleerd, ze gingen er alles aan doen om ons diezelfde dag nog op onze bestemming te krijgen.
Na 1,5 uur wachten, het was inmiddels al 10 uur, hadden we eindelijk onze koffers terug. We gingen in Schiphol Plaza maar een kopje koffie drinken, want we wachten nog op nadere informatie van onze reisorganisatie. Net aan de koffie kregen we dit keer goed nieuws "Het is ons gelukt om via Düsseldorf een vlucht naar Volos (hoofdstad van Pilion) te boeken. Jullie vliegen vanmiddag om 15.05 uur met Eurowings vanuit Düsseldorf. Jullie worden met een taxi naar Düsseldorf gebracht." Voor de taxi moesten we naar de STA-balie bij vertrekhal 4 en ons daar aanmelden. Heerlijk, onze vakantie ging door. We keken elkaar blij aan. Op naar de STA-balie.
Wij meldden ons aan bij de balie. Er was nog verder niemand. We bleken de eersten van een groep van 24. "Hoe lang is de reis van Amsterdam naar Düsseldorf?" "2,5 uur. Jullie gaan met 3 achtpersoons taxibusjes." Het was inmiddels al half 11 geweest. Er kwam een groep van 5 medereizigers aan, 2 echtparen en een vrouw alleen. Ze hadden al kennis met elkaar gemaakt en zo te zien leuk contact. Wij raakten met ze in gesprek en het klikte meteen. Wij blijven als groepje bij elkaar in de taxi, besloten we. Ze maakten zich zorgen of we op tijd in Düsseldorf zouden komen en ons vliegtuig gingen halen. Ik zei hen toen "Dat is de verkeerde gedachte, denk ‘Het komt goed, we halen ons vliegtuig’. Dat is wat we willen." Ze namen deze positieve gedachten meteen over en ontspanden zich.
Rond 11 uur vertrok ons groepje in de taxi naar Düsseldorf. De rit was supergezellig. Via één van ons hadden we regelmatig contact met onze reisorganisatie, die ons intensief begeleidde. "We hebben al online voor jullie ingecheckt en sturen jullie per mail jullie boardingpassen toe. Jullie komen rond half 2 aan. Dat is krap. We vragen de taxichauffeur te wachten met terugrijden tot jullie hebben ingecheckt en door de beveiliging zijn." Geweldig toch?
De incheckrij bleek heel lang, zeker 150 mensen voor ons. In de positieve stemming waarin wij verkeerden spraken twee van onze dames een vliegveldmedewerkster aan. Dat wij ons vliegtuig wilden halen en hiervoor wel snel moesten inchecken. Het wonder gebeurde. Als groepje van 7 mochten wij direct inchecken bij de priority balie. Binnen 10 minuten was iedereen van ons ingecheckt en door de beveiliging.
In het vliegtuig bleken we allemaal ook nog zitplaatsen naast elkaar te hebben en met extra beenruimte. De vlucht naar Volos verliep prima. Daar stond onze hostess klaar om ons per bus naar ons appartementenhotel te brengen. Uiteindelijk kwamen we slechts 3 uur later aan dan normaal het geval was geweest. Het was goed gekomen.
Wat begon met een annulering van onze vlucht leidde tot de meest gezellige en avontuurlijke heenreis, die wij hebben meegemaakt. Ook tot gezellige momenten met leden van ons groepje tijdens de vakantie en onze terugreis. Gedragen door de gedachte ‘het komt goed’, het vertrouwen in een goede afloop en in onze reisorganisatie gingen wij mee met de stroom van die dag. We lieten de controle los en handelden alleen wanneer nodig. Het werd een heerlijke vakantie.
Dankbaarheid resteert. We zijn heel dankbaar voor alle inspanningen van onze geweldige reisorganisatie, voor ons gezellige reisgroepje en voor onze heerlijke vakantie.
Wij wensen iedereen een heerlijke vakantie! Geniet ervan!
2023, Pilion
Meneer en mevrouw Bos
Heeft u ook zo genoten van dit bijzondere reisverhaal? Lees ook de andere reisverhalen.
Wilt u zelf ook meedoen met de reisverhalen wedstrijd? Stuur dan nu uw bijzondere reisverhaal in en wie weet wint u wel een prijs!