Amsterdam Schiphol Airport

Ross Holidays voert al haar vluchten uit vanaf Amsterdam Luchthaven Schiphol Airport. Deze moderne luchthaven beschikt over alle nodige faciliteiten zoals banken, hotels en See Buy Fly Shops.

Op deze pagina vind u informatie over vervoer van en naar het vliegveld, parkeergelegenheid, Check-in balies, See Buy Fly en tips voor de reiziger.

Schiphol website

Vervoer van en naar Schiphol

Naar Schiphol per trein


Station Schiphol ligt onder de luchthaven. Op het perron treft u gratis bagagewagens aan. Door Schiphol Plaza loopt u direct naar de vertrek- en aankomsthallen.

Rechtstreeks of overstappen
Van een zeer groot aantal stations reist u rechtstreeks of met één overstap naar Schiphol. Belangrijke overstapstations zijn Amsterdam Sloterdijk en Duivendrecht. Deze stations hebben twee boven elkaar liggende treinniveaus. Moet u in een van deze stations overstappen dan vertrekt uw aansluitende trein van het andere niveau dan waar u bent aangekomen. In de dienstregeling is hier met de overstaptijden rekening gehouden.

Nachttrein van en naar Schiphol


Vertrekt/arriveert u ‘s nachts of vroeg in de ochtend? Dan kan het NS-nachtnet uitkomst bieden. De nachttreinen rijden een keer per uur tussen Utrecht CS – Amsterdam CS – Schiphol – Leiden CS – Den Haag CS – Delft en Rotterdam CS.
Informatie over uw treinreis
U vindt snel een reisadvies met de Reisplanner op de website van de NS. Deze geeft op uw eigen computer de snelste en kortste verbinding tussen uw huisadres en Schiphol. Ook vindt u hier actuele reisinformatie en er wordt ook de laatste informatie gegeven over tijdelijke aanpassingen van de dienstregeling.

NS hulp voor gehandicapten
Op het NS-station Schiphol is een lift om u van het perron naar de luchthaven te brengen en vice versa. Bel de Nederlandse Spoorwegen voor hulp op de stations van vertrek en aankomst, telefoonnummer + 31 (0)30 235 7822. Of kijk voor meer informatie op de NS-website.
Plan uw reis met NS

Parkeergelegenheid

Schiphol Smart Parking


Gaat u lang op reis? Waarom moeilijk doen als het makkelijk en voordelig kan? Als u van tevoren een parkeerplaats voor 8, 15 of 22 dagen reserveert, parkeert u tegen heel lage tarieven. Het heet niet voor niks Smart Parking.

Tarieven Smart Parking Schiphol


U kunt dus vooraf een parkeerplaats reserveren via Smart Parking. U dient dan wel minimaal één week vooraf te boeken om in aanmerking te komen voor het voordelige tarief. Als u op deze manier reserveert bent u verzekerd van een parkeerplaats op P3/P3E.
U hoeft dus nooit meer iemand te vragen u te brengen en te halen, want u bent gewoon met uw eigen auto. Kies tijdens het reserveren de manier waarop u het parkeerterrein op wilt rijden. Dit noemen wij ‘inrijmethode’. U kunt inrijden met:
• uw creditcard
• een 6-cijferige inrijcode
• kentekenherkenning
Dus u staat nooit in de rij bij de betaalautomaat.

U kunt reserveren via Smart Parking op de website van Schiphol

Lang parkeren Schiphol


Wanneer u langer dan twee dagen op Schiphol wilt parkeren, kunt u uw auto wegzetten op P3, het parkeerterrein voor lang parkeren of in de parkeergarage van P3. Vanaf parkeerterrein P3 rijden elke tien minuten 24 uur per dag gratis pendelbussen naar de vertrekhal. De rit duurt ongeveer 5 minuten. Bij de opstapplaats voor de bus kunt u even stoppen om uw bagage uit te laden, alvorens uw auto te parkeren. Ook als u na uw reis uw geparkeerde auto wilt ophalen, kunt u met de pendelbus naar P3. U vindt de bus voor Schiphol Plaza.

Parkeertarieven zonder reservering


U hoeft niet van te voren een parkeerplek te reserveren, u kunt op de dag van uw vertrek ook een parkeerplek vinden. Maar dan gelden hogere tarieven dan dat u online reserveert.

Standaard inrijtarieven voor P3 parkeerterrein *


Eerste 24 uur betaalt u € 44,-
24-48 uur betaalt u € 75
Daarna per 24 uur betaalt u € 8,50

Standaard inrijtarieven voor P3 parkeergarage *


Eerste 24 uur betaalt u € 44,-
24-48 uur betaalt u € 80,-
Daarna per 24 uur betaalt u € 8,50

*Tarieven gebaseerd op gegevens voorjaar 2022.

Gehandicapten


Op P1, P2 en P3 zijn speciale parkeerplaatsen voor auto’s met een ontheffing. Deze plaatsen zijn aangegeven met het internationale symbool voor gehandicapten. De stoepranden op de parkeerterreinen en voor de Terminal zijn verlaagd.

Op verzoek rijdt er gratis een aangepaste bus voor rolstoelgebruikers tussen P3 en het vliegveld. Bel hiervoor minimaal 24 uur van tevoren met Axxicom Airport Caddy (AAC) Schiphol Service: + 31 (0)20 – 405 79 00. Deze organisatie helpt u graag verder.

Wegbrengen en ophalen op Schiphol


Schiphol heeft speciale stop- en parkeerplaatsen aangelegd voor de snelle wegbrengers en de uitzwaaiers.
Houd bij het wegbrengen van passagiers in elk geval rekening met:
-de tijd die u nodig hebt om te parkeren
-de inchecktijd voor de passagiers
-eventuele extra tijd om te winkelen

Afzetten op Schiphol


Als u alleen iemand wilt afzetten, kan dat voor de deur. Vanaf de afslag ‘Schiphol’ (op de A4) volgt u de borden ‘Vertrekhal’. U komt dan op de weg die vóór de drie vertrekhallen langs loopt. Hier staat op borden aangegeven welke luchtvaartmaatschappij zich in welke vertrekhal bevindt. Op deze weg mag alleen worden gestopt om passagiers te laten uitstappen en bagage uit te laden.

Uitzwaaien op Schiphol


Wilt u de passagiers ook uitzwaaien, dan kunt u uw auto parkeren op parkeerterrein P1 of P2 voor kort parkeren. Hiervoor volgt u de borden ‘Parkeren’.

Passagiers ophalen van Schiphol


Als u alleen iemand wilt ophalen, kan dat voor de deur. Vanaf de afslag ‘Schiphol’ (op de A4) volgt u de borden ‘Aankomsthal’. U kunt hier even stoppen om bagage in te laden. U kunt hier niet uw auto parkeren.

Passagiers ophalen in de Aankomsthal van Schiphol


Wilt u de passagiers ophalen in de Aankomsthal, dan kunt u uw auto parkeren op parkeerterrein P1 of P2 voor kort parkeren. Hiervoor volgt u de borden ‘Parkeren’.
Op de monitoren kunt u zien in welke aankomsthal de passagier arriveert. Tijdens het wachten kunt u genieten van een hapje of een drankje in één van de vele horeca gelegenheden of u kunt gezellig nog even winkelen op Schiphol Plaza.

Let op! Op de Vertrek- en Aankomstpassage van de luchthaven geldt een parkeerverbod. Parkeercontroleurs handhaven daar stringent door middel van het uitdelen van boetes.
Smart Parking Reserveren

Check-in

Check-in balies


Een goede tip voor alle reizigers: kom op tijd. Zo begint u ontspannen aan uw reis en hebt u de tijd om rustig te winkelen of nog wat te eten. Op de beeldschermen in vertrekhallen 1, 2, 3 en Schiphol Plaza kunt u zien bij welke check-in balie u moet zijn en hoe laat uw vlucht precies vertrekt.

De incheckbalies bevinden zich in de vertrekhallen 1, 2 en 3 en zijn genummerd.
Vertrekhal 1: balie rij 1 t/m 8
Vertrekhal 2: self-service check-in en baggage drop-off points rij 9 t/m 12, en check-in balies 13 t/m 16
Vertrekhal 3: balie rij 17 t/m 32

Internet check-in


Voor vluchten vanaf Schiphol vanaf 24 uur tot 3 uur voor vertrek van uw vlucht online inchecken, uw eigen stoel kiezen en uw eigen instapkaart afdrukken. Klik hier om via internet in te checken of voor meer informatie over dit onderwerp.
Online check-in

Overige informatie

Schiphol paspoort


Voor een prettig vertrek vanaf Schiphol kunt u gebruik maken van het Schiphol paspoort. Hiermee wordt u kort en bondig geïnformeerd over de belangrijkste procedures en faciliteiten op de luchthaven.

See Buy Fly


Van parfum, drank, sigaretten, kleding, lederwaren en sieraden en de meest geavanceerde elektronica. See Buy Fly is een compleet warenhuis, voor alle vertrekkende reizigers ongeacht hun bestemming. Ook al is het taxfree winkelen binnen Europa afgeschaft, u merkt er bijna niets van. De winkeliers compenseren de BTW dus de prijzen blijven net zo laag als voorheen. Het enige dat is veranderd, is dat drank en tabakswaren voor reizigers binnen de EU alleen verkrijgbaar zijn tegen de lokale prijzen.

Gevonden voorwerpen


Wanneer u een voorwerp op Schiphol hebt verloren of gevonden, kunt u terecht bij een van de informatiebalies in de Lounges en op Vertrek- en aankomst niveau. Als het door u verloren artikel wordt gevonden en afgegeven, wordt het voor u bewaard.

Aan de informatiebalie wordt het voorwerp maximaal een dag bewaard. Na die periode kunt u uitsluitend bellen met 0900-0141, € 0,40 per minuut. Vanuit het buitenland +31 (0) 20 794 0800. Ook kan per e-mail contact worden opgenomen via het speciale webformulier waarop u precies kunt aangegeven wat u waar op Schiphol heeft verloren.

Het toesturen van gevonden voorwerpen


Het toesturen van gevonden voorwerpen is ook mogelijk. U kunt hiertoe afspraken maken met 1 van de koeriersbedrijven waarmee Schiphol samenwerkt.

Bagagewagens


Afgestemd op de behoefte van de passagier biedt Amsterdam Airport Schiphol twee typen bagagewagens aan. Het gebruik van de wagens is gratis. De grote bagagewagens kunt u bij vertrek vanaf Schiphol gebruiken voor het vervoer van uw bagage van de parkeerplaatsen en het treinstation tot de paspoortcontrole. Na de paspoortcontrole kunt u tot aan het vliegtuig gebruik maken van de kleine bagagewagen, speciaal bestemd voor het vervoer van uw handbagage. Bij aankomst op Schiphol kunt u de kleine bagagewagens gebruiken tot de reclaimhallen. Vervolgens kunt u met al uw bagage weer gebruik maken van de grote bagagewagen.

Inlichtingenbalies


De inlichtingenbalies van Schiphol bevinden zich vóór de paspoortcontrole in Schiphol Plaza, in Aankomst 2 en 3 tussen Vertrek 1 en 2 en in Vertrek 3. Achter de paspoortcontrole zijn inlichtingenbalies in Lounge 1, 2 en 3.

Medische diensten


Op Amsterdam Airport Schiphol vindt u diverse medische diensten. Zo is er een spoedeisende Eerste Hulp en een Travel Clinic. Voorafgaand aan uw reis kunt u al een afspraak maken met deze Travel Clinic.

Medische hulp en advies


Alle reizigers kunnen, ongeacht de bestemming, terecht bij de Travel Clinic voor:
• Persoonlijk medisch reizigersadvies
• Vaccinaties
• Recepten voor anti-malariatabletten
• De meest recente informatie op het gebied van reizen en gezondheid
• Een breed assortiment reisartikelen

Geen afspraak nodig
U kunt zonder afspraak binnenlopen bij de Clinic op Schiphol.
Airport Travel Clinic, Luchthaven Schiphol – Vertrekhal 2, boven incheckbalie 16

Openingstijden Travel Clinic
Maandag t/m zondag van 8.30 – 16.30 uur

Roken


Roken is op Amsterdam Airport Schiphol niet toegestaan, behalve in de daarvoor aangewezen gebieden. Wij houden ons hiermee aan de Tabakswet waarin staat dat alle horecagelegenheden en openbare ruimtes rookvrij moeten zijn.

Het roken van een e-sigaret
Het roken van een e-sigaret is nergens toegestaan op de luchthaven, ook niet in de rookruimtes.

Roken voor de paspoortcontrole
Roken is in de publiek toegankelijke gebieden voor de paspoortcontrole niet toegestaan.
Buiten het terminalgebouw is roken toegestaan in de daarvoor aangewezen rookzones. Deze zijn herkenbaar aan de witte stippellijn en de asbakken. Op diverse locaties op het Jan Delleartplein (buiten voor Schiphol Plaza) en op Vertrekniveau zijn rookzones aangebracht. Een uitzondering op de regel vormen de randwegen en de platforms. Hier mag uit veiligheidsoverwegingen in het geheel niet gerookt worden.

Roken na de paspoortcontrole
Roken is na de paspoortcontrole niet toegestaan, behalve in de daarvoor aangewezen ruimtes, meestal bij horecagelegenheden. Deze afgesloten rookruimtes beschikken over een afzuiginstallatie naar buiten. Middels bebording in de lounges wordt aangegeven waar de dichtstbijzijnde rookruimte (smoking area) te vinden is.

Meer informatie


Kijk voor meer informatie over Amsterdam Airport Schiphol op www.schiphol.nl. of bel 0900-0141 € 0,40 per minuut.
Wilt u voor en tijdens uw verblijf op de luchthaven persoonlijke reisinformatie en actuele vluchtinformatie op uw smartphone ontvangen? Download dan de gratis Schiphol App.
keyboard_arrow_leftkeyboard_arrow_right

Deel met vrienden of reisgenoten

Deel met vrienden of reisgenoten